Leg For Dig sender pædagogisk personale på opdagelse i legen
- Christoffer Richard Møller
Pædagogisk personale fra en række af landets dagtilbud går nu i gang med at udforske legens betydning for børns trivsel, udvikling og læring.
Hvordan skaber vi de bedste rammer for børns legeudfoldelser, så det gavner deres trivsel, udvikling og læring? Og hvilke roller kan vi som voksne indtage i forskellige legesituationer?
Det er blandt nogle af de spørgsmål, som pædagogisk personale rundt om i landet nu skal til at undersøge sammen med Leg For Dig. Det sker blandt andet med udgangspunkt i projektets nye, online læringsplatform, der skal guide det pædagogiske personale gennem deres kompetenceforløb. Blandt deltagerne er dagplejere, dagplejepædagoger, pædagoger, pædagogmedhjælpere, pædagogiske assistenter, vikarer og ledere fra rundt om i landet. Fælles for dem alle er et ønske om at gå på opdagelse i legens univers sammen med de børn, som de arbejder med til hverdag.
Én af deltagerne, der ser frem til at blive klogere på legens betydning og muligheder, er Herdis Kristiansen. Hun er daginstitutionsleder i privatinstitutionen Vandpytten i Hillerød, hvor hun sammen med sine medarbejdere skal til at eksperimentere med kreative legeprocesser, improvisation og de voksnes roller i legen. For hende er det rigtig positivt, at de i institutionen får mulighed for at stoppe op, ryste posen og prøve noget nyt:
at få noget ny inspiration. «
Tid til at fordybe sig i børnenes leg
Gennem Leg For Dig’s online platform får deltagerne adgang til trinvise læringsforløb, der veksler mellem faglig fordybelse, refleksion og eksperimenter, der skal afprøves i praksis. Forløbet giver deltagerne rammerne og værktøjerne til selv at udfordre og nytænke deres tilgang til leg på en åben og legende måde, der imødekommer deres lokale arbejdsvilkår og behov.
vi i fællesskab kan blive endnu bedre til at fordybe os i børnenes lege på forskellige måder. Så jeg ikke kun ser børnene lege, når jeg kigger ud på legepladsen, men også ser de voksne, som aktivt deltager i børnenes leg. «
Herdis Kristiansen ser deltagelsen i projektet som en oplagt mulighed for at undersøge og måske endda ændre institutionens syn på leg. Fx ved at betragte legen som en aktivitet, der er værdifuld i sig selv, og som man ikke nødvendigvis behøver at planlægge eller styre:
Vi skal prioritere leg, så børn får plads til at udvikle sig
Herdis Kristensens forventninger til de undersøgelser af leg, der venter forude, stemmer rigtig godt overens med projektets målsætning. Den handler nemlig netop om at igangsætte fælles eksperimenter og lokale lærings- og refleksionsprocesser. Det forklarer Palle-Emil Stouby, der er adjunkt ved efter- og videreuddannelsen ved UC Syd og én af underviserne bag platformens læringsmaterialer:
Ifølge Palle-Emil Stouby er det en nødvendighed for at skabe gode rammer for børns sociale og personlige udvikling:
Leg For Dig henvender sig til al pædagogisk personale, der arbejder med børn og unge i alderen 0 til 15 år. Projektets deltagere er i første omgang dagplejepædagoger, ledere og andre ansatte på dagtilbudsområdet. På sigt vil pædagogisk personale fra skole- og fritidsområdet også blive en del af projektet.